Posem per cas la proposta de Pierre Soulages a Ultrablack: el quadre
completament negre, amb textures i diguem-ne jocs, però essencialment negre.
Fixem-nos en el matís de la llum del focus damunt aquest negre. El lector no
tant com a espectador, sinó com a museu. Imaginem la llum que put i encarna a
la vegada l’espectre electromagnètic de les coses, la seva ànima. I a fora l’ull
com un sol o, com a mínim, com un espectre solar. Imaginem així el mot Sedàs.
Pensar llavors en coses com: i si l’aire
aparentment transparent estigués confegit, posem per cas, per les veus dels
morts, aleshores: què podriem dir d’allò que veiem? D’allò que respirem i
sentim? Bé, incorporem-hi allò altre de que el so genera sentit. També les
ressonàncies, si volen recalcitrants, d’aprenent, de la seda i del sedant.
Imaginem el sedàs per defecte, a través de tot allò que resta a banda i banda.
Imaginem de la xarxa el partit de tenis. Imaginem, de l’equació de dinámica de
fluids, el verdet que marca el nivel de l’assumpte. També el moviment. Per
exemple: la propera glaciació com el diluivi bíblic a càmera molt lenta,
lentíssima. Probablement dir moviment és dir imaginació. Un arbre com un cos
mític, a cavall de Níobe i Bartleby, per exemple. Tot l’or i tota la suor i tot el no res que
acaba conduint als elements i al Què i el Com i aquest altre i el de més enllà
i que remet en definitiva, amb totes les mancances, si es vol, a la tradició.
Sedàs.
Allò que encarna.
Hi ha, potser a la manera de bocins de roc, diferents veus trenar-se en els
poemes. Es tractava inicialment, i en essència, de les dues típiques veus
duals, la intenció respecte les quals consistia en remarcar-ho a través del joc
de cursiva - no cursiva, procés però, que, per efecte del propi procés, s’ha
desbaratat per acabar desencadentant en més veus. Ja sigui per osmosi en el
treball de polidura, pels canvis d’estat diguem-ne anímic i per tot un seguit
de referències, ja siguin internes o externes. El número i la seva primigènia,
si esdevenen fills bastards o meres còpies vernissades, tot plegat es resol en
misteri, esdevenint així part de l’argamassa o trama diguem-ne poètica.
Blablabla. Ni l’aigua i el foc ni l’aire i el terrer en poden donar compte, car
són procés. Sí en canvi, ni que sigui per aproximació, allò que en resta, a
través dels ulls que la miren. Potser només uns ulls, i la resta que va fent.
El gest. I encara, allò de: metamorfosi o transformació? També un altre procés,
el d’aprendre i no saber-ne mai prou. Un intent, tot plegat, per fondre’s en el
poema, per retornar al roc. Poema o roc, cor o frontissa, per acabar dant
compte de la pedra com a bocí de la muntanya. Potser també per, des de l’espai
de desaparició activa que enceta l’escriptura, acabar esdevenint-ho. Simulacre,
també.
I aleshores, un abocador provinent de les beceroles successives, al capdavall
redundant si és que, fet i fet, la sucessió estarà sempre a les beceroles o no
serà. La resta és pòsit, cultura, relat, Historia, marques comercials,
identitat, blablablá, etcètera.
Per tant, allò que hi ha és, sobretot, procés. Intent. I el fracàs
corresponent. No absent, és clar, de contradicció. Hi ha, en definitiva, sedàs.
La mesura del fracàs descansa damunt la dioptria del lector.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada