21 d’abr. 2014

284

  
Casa nostra es transformava en el record. Les catifes enrotllades, les aranyes embolicades amb xarpellera, les butaques cobertes, la mitja llum que es filtrava per les persianes, donaven lloc a esperar, en l'instant mateix de posar el peu a l'estrep del vagó del nostre tren exprés, que unes soles estranyes i uns passos sigil·losos cuitarien a trepitjar el cancell i a deixar un regueró d'empremtes furtives sobre la pols que des de feia una hora s'anava acumulant al terra. Per això jo tornava sempre de les vacances com un apàtrida. I fins i tot el racó més amagat d'un soterrani on hi hagués un llum encès -encara que fos a deshora- em semblava digne de ser envejat en comparació de casa nostra, sumida a l'Oest en la foscor. Per aquesta raó, quan tornàvem de Bansin i Hahnenklee, els patis m'oferien tot d'asils petits i ombrius. Llavors, és clar, la ciutat tornava a tancar-los, com si li requés que fossin tan servicials. Si el tren mai frenava davant seu, era perquè un senyal ens barrava el pas just abans d'entrar a l'estació. Com més lentament avançava la màquina, més de pressa s'esvania a l'esperança de fer-me escàpol, darrere les parets tallafocs, de la casa dels meus pares, que ja era a tocar. Tanmateix, aquells minuts sobrers que transcorrien abans que tothom baixés del tren encara els tinc davant dels ulls. Més d'una mirada els deu haver passat a frec, com a les finestres dels patis, obertes en parets rònegues i darrere les quals s'entreveu un llum encès.
  

(WALTER BENJAMIN, Partida i retorn
dins Infància cap a Berlín cap al 1900,
trad. d'Anna Soler Horta)