L’únic motiu que tindria per a no
parlar del llibre Mentre el món explota de Roderic Mestres és l’amistat que tinc amb l’autor. Val.
Amic de l’infància, de quan en Roderic
encara no sabia que existia i s’amagava dins l’altre personatge, el que té carn i ossos i D.N.I., i dins el cor que volia que les nenes l’hi robessin, i dins una veu
cantant que rebia també algun calbot. Sempre ha tingut un punt autodestructiu. O diguem-ne Apassionament. Però tot això és una altra història, que em distrec. Dic, que l’amistat seria l’únic motiu per no parlar del llibre i és dir això i
semblar que el món estigui del revés, oi? Com si hagués de quedar malament o
noséquè per parlar del llibre d’un amic només per la tendència salvatge que té
el nostre país literari a mamar polles. Per altra banda s’entén, ja que la tendència al
nostre micromón literari de mamar polles és un fet objectiu i multicolor, i un art en si
mateix. Dit tot això, passo a parlar del llibre:
-Mentre el món explota (Editorial Males Herbes, 2014) tracta de les desventures domèstico-urbanes d’un
‘perdedor nihilista’ a la ciutat comtal, en un dia com avui, mentre al seu
voltant el món s’acaba. O això sembla. Periple durant el qual, ves, també s’enamora.
Novel·la breu i intensa (a partir d'ara, per la brevetat, l'anomenaré "novel·leta"), amb sentit de l’humor i mala llet, amb un missatge
de fracàs i fraternitat per estampar a la cara d’algú, novel·leta punkrock. Novel·leta diguem-ne transgressora però sense pretensions més enllà del que el propi llibre és. És nota
que l'autor ha disfrutat escrivint-la. Es nota perquè s’encomana. Potser al capdavall,
la literatura hauria de ser això: passar-s’ho bé, en el sentit d'eixamplar una mica l’esperit, i celebrar que estem vius, i viure d'un glop, ni que sigui amarg.
-Em sembla un llibre equilibrat, en
general, i que pot donar la falsa impressió de ser un llibre fàcil de crear perquè el sents molt proper i tal com raja. Equilibrat, deia, perquè el text s’ajusta a les necessitats que va generant la història. El
personatge protagonista, l’Andreu, aconsegueix un to propi que encomana i fa
trempar. Sobretot a la primera meitat: no sembla un tronat sinó un antiheroi en
tota regla. És a dir, el personatge atrau. Potser perquè hi veig a l’autor, val, però també el lector s’hi veurà reflectit, i també d’alguna manera els
personatges de certs tipus d’escriptors, aquells amb aquella humanitat sublimada en
mala llet. Això és, i salvant les distàncies: Henry Miller. Céline, Boris Vian. També
sentit de l’humor passat de voltes i delirant. Diguem aquí Kurt Vonnegut. Potser Pedrolo. I la fascinació pel cine de terror i de ciència ficció de l'autor. I per la música punk. I la que no és punk. Respecte el tema noms i influències i tot això, segur que n'hi ha més i que s'ajusten millor. Tiro
de tòpics.
-Trobo que el text està ben escrit,
sense escarafalls innecessaris, amb llenguatge barroer quan fa falta i amb imatges belles i
concises quan cal. M’agraden els detalls adjectivadors que utilitza i la mesura
amb que els empra. Són bones imatges i hi atorguen el contrapunt a la prosa frase/punt/frase
pràcticament absent de retòrica. Frase/punt/frase que li dóna el caràcter trepidant
que suposo que buscava l’autor. És un cant ebri i cirròtic a la vegada on l’autor
concreta idees que ja pul·lulaven per altres llibres que té guardats al calaix. Vull dir que hi ha feina feta al darrera.
-No crec que pugui ser etiquetat de “modern”
(en el sentit que s’entén aquesta paraula en un lloc com Barcelona, avui) perquè és massa
poc condescendent amb res ni usa la ironia com a recurs per a no enfangar-se, perquè no sembla que aprofiti per vendre’t res de
sotamà, perquè l’hedonisme que ho empelta tot ve més d’una tesitura de
transtorn i necessitat ancestral (o, si ho preferiu, trovadoresco-romàntica) que
no d’una postura estètica preconcebuda. Aquí
però, potser subestimo els “moderns”. I fins i tot l’autor.
-Cap a la part final el relat s’alenteix
un xic i la cosa pren un caire més diguem-ne surrealista, però es segueix bé el fil i
no grinyola respecte la resta. Pensem que a mesura que avança el relat també avança la ingesta de substàncies psicoactives per part del protagonista i el seu desvari. El
desenllaç m’ha sorprès més. No sé què m’esperava, però diguem que la
història va engrescant, és un descens in crescendo al fons de la nit, i
llavors [ATENCIÓ SPOILER] torna a casa i Ella està allà i senzillament es
queden a casa. I la menta. I ja està. O potser no, a l'escena final hi ha un últim regal final
que diu que potser no. Que la cosa continuarà. En tot cas, quan comences a llegir
i la història t’engresca i t’enganxa i vas sumant pàgines et sembla una
novel·la, que allà hi pot passar de tot. I de cop es concreta en la tornada al
pis i t’adones que el llibre no és una novel·la sinó un relat. No dic que no em
sembli ben resolta, sinó que m’hauria agradat que al personatge li passéssin
més coses. També he pensat: a veure, perquè l’autor ho ha volgut acabar
així? Primer m'he dit: perquè com a recurs literari funciona. Val. I llavors, m’he
adonat que justament aquest final és molt seu: casar la part salvatge amb la
part domèstica (ni que sigui a través d’un amor somiat, o justament pel fet de
poder concretar aquest amor somiat) que diria que l'autor també té molt entranyada.
-També
m’agrada que l’antiheroi no salvi res, és clar, que tingui la sort de trobar
les tres cosetes que estima i es quedi a casa com si no passés res, la qual
cosa porta a pensar que potser la fi del món ja la tenim aquí al costat ara i
avui (com ja diu en algun lloc del llibre, més o menys i sense ànim de demagògia: no hi ha tanta
diferència entre la normalitat postmoderna i la fi del món), del tipus invasió
més o menys subtil, i que potser no queda sinó fer com l’Andreu: fer veure que
no veu el desastre perquè de fet sempre hi ha sigut i ja ho sap massa bé i
l’interessa pensar més en altres coses, ocupar-se en altres assumptes, ni que
sigui per decidir la seva propia manera d'autodestruir-se.
Val a dir que les
trames relacionades amb la fi del món són una debilitat personal.
-M’agrada que no s’acabi d’explicar el
què passa al món i que cadascú es pugui fer la seva propia pel·lícula. La prova
de que no cal explicar-ho és que el llibre funciona bé així.
-Durant la lectura un s’enrecorda del
Vulcano de Max Besora, és clar. Però Mentre el món explota té vida pròpia i
proposa un món prou diferent. Suposo que es podria dir allò de que són
contemporanis.
-I ves, a un servidor li agrada
imaginar-se tot el què passa al llibre, tot el terrabastall de Barcelona, tot el
contrast d’imatges que s’esdevé entre
allò dionisíac i apol·lini (ras i curt [ATENCIÓ SPOILER]: l’orgia salvatge al MNAC), en una
pantalla gegant, al cinema. Com en una pel·lícula de no fa gaire que situava la fi
del món a Barcelona. Per cert, en aquest sentit el llibre ve acompanyat per il·lustracions,
que si ve acompanyen el relat per un tema de donar més llargada al text (és un
llibre molt breu: es llegeix un un parell d’horetes encara no), a un servidor
no li acaben de fer el pes. Al marge de gustos, és clar: diguem que acabava de llegir
la pàgina i llavors mirava la imatge i no em deia: ah sí, és això el que
destil·la el text. No sé.
***
S’agraeix la literatura que fa trempar.
Una literatura que no busca l’erudició vàcua ni l’ensucramenta per tal d'arribar el lector.
Es pot dir que sí que ho fa utilitzant un to barroer i punyent: tanmateix a mi em
sembla justificat. Però potser són aquests tipus de discussions/distraccions les que el
llibre voldria evitar. Fa res llegia aquests versos d'Odysseas Elytis: “Ara que ningú vesteix de dol pel rossinyol/ i tots escriuen poemes”. Qui diu
poemes diu contes, novel·les, assaig. I en el nostre país tots pequem una mica
d’això al temps que llencem la primera pedra. Mentre el món explota té honestedat i budellam, però amb
ofici i sense voler anar de res ni vendre gat per llebre. Em sembla.
Calen també llibres com aquest en la
nostra literatura.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada