249. Potser la gràcia del vers “tothom ho sap i és
profecia” recaigui just en el fet de repetir-lo, això és: que suporti el
poder ser repetit: peix que es mossega la cua, a l'hora que tòpic sempre a punt
per desautomatitzar-se, una mica com allò que diuen de que no hi ha res més ben
repartit que la intel·ligència, de la qual ningú creu estar-ne mancat. Per
descomptat, el propi vers és la seva millor metàfora. Dit això, la
repetició valida i invalida a la vegada el vers, funciona com una forma de
validació superior o esmena, ja que ateny el fet i no només la idea de fet,
alhora que demostra dues coses: per una banda, que el vers resulta inesgotable
(això és: que conté poesia); i per l’altra, corrobora allò de que en definitiva
el poema no és sinó la veu del poeta germinant en diferents
èpoques, escampant-se en busca d'altres boques. El vers dóna compte del
mar que portem a dins, i que potser no és altra cosa que llenguatge –vingut en
forma de rem o sal, segons escaigui–. El vers funciona com una ona: té els seus extrems, punts
d’equilibri i punts d’inflexió a les crestes i les valls. Tanmateix, o
justament per això, cal considerar també la part del tot, que és la part en que
la repetició invalida el vers, perquè fa que esdevingui desconegut de tant
sentit, immemorial [en el seu sentit etimològic, diguem-ne aquí
margalidoponsià], però també que, al seu torn, puguin aflorar les condicions
propícies perquè torni a germinar. És l’onada, que ja baixa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada